tervehdys. yritän taasen pitää kirjoituksen suhteellisen lyhyenä kun heroes pyörii taustalla ja huomasin jo muutenkin tippuneeni siitä ihan täysin kärryiltä. koulupäivä alkoi vaikeasti. en olis vaihteeksi jaksanut millään nousta. jotenkin sain kuitenkin otettua itseäni niskasta kiinni ja raahauduttua ylös sängystä ja kouluun.

ensimmäisellä tunnilla oli äidinkieltä. esitelmiä. tänään oli maijun esitelmä. se oli oikein hyvä mun mielestä. paljon mielekkäämpi kuunnella kuin eiliset villen ja heidin esitelmät. maiju taisi jopa puhua ihan normaalisti, ellen sitten ihan väärin muista, eikä ollut opetellut koko juttua sanasta sanaan ulkoa ja tuijotellut epävarmasti luokan seiniin. mukavampi se on paperiin katsovaa esitelmänpitäjää yleisössäkin seurata kuin wnb-täydellistä mutta kuitenkin oikeasti huonoa puhujaa.

sitten oli yhteiskuntaoppia. siellä ei tehty mitään erikoista, puhuttiin vaan kunnista. en oikeastaan muista yhtään mitä puhuttiin, varmasti jotain aika tylsää koska mulla ei jäänyt yhtään mieleen. meillä pitäis nyt olla aiheena politiikka enkä tajua miten jotkut kunnan tarjoamat peruspalvelut liittyvät siihen.

yhteiskuntaopin tunnin jälkeen kun olin menossa kaapille olin kuulemma mennyt sakarin ohi ja se oli moikannutkin mulla mutta en kyllä huomannut yhtään. lievästi sanottuna nolottaa vähän. paljon. en sitten tiedä mitä ajattelin, tai kenties mun pää oli vaan niin tyhjä. ja niin täynnä räkää.

seuraavalla tunnilla oli maantietoa jossa oli koe. koe tuntui paikoin melko helpolta, mutta joitakin kysymyksiä mietin aika kauan ja vastasin varmaan silti väärin. no, sen näkee sitten joskus viikkojen kuluttua kun joskus hamassa tulevaisuudessa saadaan kokeet takaisin.

englantia oli kokeen jälkeen. tarkistettiin koko tunti enkunkokeita. sain yhdeksän plussan. olen ihan tyytyväinen koska tunsin että tosi paljon meni väärin. jotkut virheet tosin oli aika typeriä, mutta eiköhän se niin aina mene, ainakin tosi usein.

enkun jälkeen oli onneksi ruokailu. keskiviikko on viikon ensimmäinen päivä kun meillä on kakkosruokailu, ja kyllä sitä ennen ehtii tulemaan jo aika kova nälkä. tänään oli onneksi myös ihan hyvää ruokaa. kanapastaa ja jotain hilloa mitä aina otan vaikka en edes oikeastaan tiedä mitä se on.

ruokailun jälkeen lähdettiin anskun ja jessican kanssa lyllertämään kohti kerttulaa liikuntatunnille. meillä oli tanssia. power moveria. sain älynväläyksen että se kappale johon tanssittiin olis cristal snowin cristal clear. ja mulla on se koneella niin voisin sitten kouluajan ulkopuolellakin treenata tanssia. kotiin tultuani kuuntelin kuitenki cristal clearin, eikä se todellakaan ollut sama biisi jonka tahdissa tanssittiin. yritin etsiä mutten löytänyt sitä power mover biisiä mistään. olen kuitenkin aika varma että esittäjä on cristal snow, mutta haluaisin kyllä tietää biisn nimenkin. vaikka kappale viime kerralla vaikutti vähän ärsyttävältä, nyt se kuulosti jo tosi hyvältä. johtuneekohan siitä että olen kuluneen viikon aikana kuunnellut aika paljon cristal snowta ja jopa tykännyt siitä.

tanssin lisäksi oltiin ultimatea. meidän joukkue oli suhteellisen asiallinen, siihen kuului mun lisäkseni ainakin iitu, jessica ja pave ja sitten kai jenni ja suvimaria jotka eivät kyllä tehneet yhtään mitään. iitu oli aivan kuningas, tai vähintäänkin yritti parhaansa. mä olin koko pelissä aivan sukka. mulle syöteltiin kyllä kamalan paljon, mutten tainnut kertaakaan saada sitä frisbeetä kiinni. ja ehkä kerran joku sai mun heiton kiinni. onneksi päästiin aika pian kotiin.

kotimatka oli mukava, vaikka satoikin vettä. fyysisesti matka oli tosi epämiellyttävä, henkisellä tasolla taas hurjan kiva. ansku ja jessica on mielettömän kivoja kavereita. niiden kanssa voin puhua ihan kaikesta. tai no oikeastaan puhutaan ihan normaaleista asioista, mutta ei mun kuitenkaan koskaan tulis mieleen puhua kenenkään muun kanssa mistään yhtä avoimesti. toisten kanssa toiset puheenaiheet. ei olis välttämättä enää kamalan mielekästä puhua menkoista jos niistä puhuis koko ajan ja kaikkien kanssa.

kotona odotti iloinen yllätys kun yaya oli oksentanut meidän kämpän täyteen. onhan se kai ihan normaalia raskaanaolevilla naisilla, mutta kamoon. en jaksa siivota koko raskausaikaa kolmea oksennusta huoneestani joka päivä koulun jälkeen.

huomenna on matikankoe, johon mun oli tarkoitus vähän lukea. toisaalta en ole vieläkään oikein käsittänyt miten matikkaa voi lukea. onhan sitä tietysti jotain teoriapätkiä vihkoon kirjoitettu, mutta kun kaikki kokeen kysymyksetkin koskevat käytäntöä ja ovat laskutehtäviä. voisihan sitä ehkä tehdä jotain laskutehtäviä kirjasta jotka on jääneet väliin, mutta en mä kuitenkaan vaivaudu siihen.

päätin sitten tehdä kirjailijaesitelmääni. vaikkei eppu vielä kysymyksiini vastannutkaan. tein kirja-analyysiä ja lukupäiväkirjaa. vaikka tuntuu että esitelmää on tehty jo niin kovin paljon ja kauan. siitä on silti tekemättä vielä ihan liikaa. pitää päättää mitä puhun sitten luokan edessä, etsiä kirjasta kohta jonka luen ja tietysti tehdä monisteet luokalle, lyhennelmä kirjailijasta koelukemistoksi. järkyttävän iso homma vielä edessä siis. tänään etsin eppu nuotiosta netistä tietoa sen verran kuin löysin ja tein analyysin ja lukupäiväkirjan loppuun.

lisäksi äiti vähän kyseli multa ruotsin sanoja jos osallistuisin huomenna ruotsin vapaaehtoiseen sanakokeeseen, tai vähintäänkin sitten koetta varten kun sellainen on perjantaina. keskiviikkona maantieto. torstaina matikka. perjantaina ruotsi. kauhean kiva! en kyllä osannut kun koko aukeamalta ehkä noin viisi sanaa joten taitaa jäädä sanakoe väliin.

huomiseen!

jaksamista!

aequam memento rebus in arduis servare mentem.